Olympijský mezičas
před uvedením

Původní Olympijské hry byly striktně lokalní zaležitostí. Moderní olympiáda se globalizovala nejen ve své slávě, ale i v globálních dopadech svého působení na urbanismus a život lidí v místech svého výskytu. Film nabízí důvody k úvaze, jestli návrat k lokální akci není až tak špatný.

Film Olympijský mezičas zkoumá odkaz Olympiád v Pekingu, Tokiu a Paříži, městech, která už Olympiádu absolvovala a jsou v “mezičase” příprav na nadcházející Olympiády. Vedle toho budeme prozkoumávat i trosky olympijských stadionů v Olympii a Athénách prostřednictvím fotoaparátu mladého čínského fotografa a urbex explorera Ťiang Šeng-ta, jehož vášní je dokumentování opuštěných a rozpadajících se míst. Probíhající výstavbu olympijské vesnice v Paříži sledujeme s místními obyvateli Rosou a Marcem, kteří jsou hlasitými odpůrci výstavby olympijské infrastruktury před okny jejich domu. Spolu s nimi do filmu zasahuje také režisérka Haruna Honcoop, která svým komentářem zasazuje jednotlivá místa do kontextu a v daných zemích hovoří s experty, architekty, zástupci olympijských výborů, ale i oponenty olympijských her. Film na ploše pěti let s odkazy do minulosti sleduje zásahy do urbanismu měst v podobě stadionů, které po třítýdenním svátku, kdy sportovci z celého světa stadiony opustí, zůstanou často ležet ladem úplně, nebo v tom lepším případě jsou dále využívány a případě najdou jiné uplatnění. Mají gigantické stavby Olympiády trvalé využití? Jaký je přínos Olympiád pro pořadatelská města a jejich země? Je pořádání Olympijských her udržitelné z urbanistického i ekonomického hlediska? Jaký mají megalomanské stavby smysl pro posílení prestiže státu?

TRAILER

Image: Olympijský mezičas
  • Olympijský mezičas
  • ČR / SK , 2023, 77 min. + 52 min. (TV verze)
  • režie: Haruna Honcoop
  • kamera: Lukáš Milota, Ondřej Belica, Ondřej Vavrečka, Jésus Castro, Filippo Balboni, Yao Chen, Xiao Xiang, Haruna Honcoop
  • zvuk: Jan Richtr
  • dramaturgie: Martin Ryšavý
  • producent: Vít Janeček – D1film (CZ)
  • kooproducenti: Vít Janeček – VIRUSflim (SK), Saša Dlouhý – Freesam (CZ)
  • podpora: Státní fond kinematografie,  Audiovizuálny fond, Asociace producentů v audiovizi

Projekt byl vybrán na industry fóra: Crossing Borders 2019, Ex Oriente 2019 (ocenění: IDF Award, Sunny Side of the Doc Award), Sunny Side of the Doc 2019, FEBIOfest Industry Days Pitch Bratislava 2020, HAF Hong Kong 2020, HAF Pitch at Marché du Cinéma Cannes 2020

Mediální ohlasy